De rijervaring van de Audi RS 3 staat centraal
De Audi RS 3 is een sportwagen die bestuurder gericht gemaakt is en een ongekende rijervaring biedt. Het is een auto die ontworpen is voor prestaties en kracht, maar tegelijkertijd ook comfortabel en makkelijk te besturen is. De RS 3 is voorzien van de nieuwste technologieën en materialen, en elk component is zorgvuldig ontworpen om de bestuurder een onvergetelijke rijervaring te bieden. Sinds de eerste Audi RS 3 hebben er vele veranderingen plaats gevonden om deze versie te kunnen creëren. De Audi RS3 is zeker de moeite waard om een keer uit te proberen.
Razendsnelle krachtverdeling
Een opvallend kenmerk van de nieuwste Audi RS 3 sportback is de aanwezigheid van een torque splitter. Dit differentieel, uitgerust met elektronica, maakt het mogelijk om het koppel snel te verdelen over de achterwielen. Hoewel 50% van het koppel altijd naar de voorwielen gaat, kan het systeem een enkel achterwiel tot 100% van de resterende trekkracht leveren. Het ESP is geïntegreerd in dit systeem en de sensoren verzamelen informatie van verschillende bronnen, zoals de besturing, tractiecontrole en gaspedaal om je bij te staan in allerlei rijomstandigheden.
Audi heeft het rs torque splitter-systeem verwerkt in zeven verschillende rijmodi, waaronder de nieuwe modi “RS Performance” en “Torque Rear”. In de “RS Performance” modus is het ESP wat minder strikt en wordt u actief geholpen bij het nemen van bochten. In de “Torque Rear” modus wordt zoveel mogelijk vermogen naar de achterwielen gestuurd, wat zelfs driften mogelijk maakt. De combinatie van het quattro-systeem en de torque splitter maakt de Audi RS 3 een ongeëvenaarde krachtpatser op de weg.
Prestatiegericht design
Het exterieur van de RS 3
Het ontwerp van de Audi RS 3 is even prestatiegericht als zijn krachtige vijfcilinder motor en quattro-systeem. Het exterieur van de RS 3 is sportief, aerodynamisch en agressief, met scherpe lijnen en hoeken die de kracht en snelheid van de auto benadrukken. De voorzijde heeft grote luchtinlaten, een aangepaste grille, met een honingraatstructuur en een RS 3-badge, die de auto een onderscheidende uitstraling geeft. De verlaagde carrosserie van de RS 3 zorgt niet alleen voor een sportief uiterlijk, maar verbetert ook de aerodynamica en vermindert de luchtweerstand.
Binnen in de nieuwe RS 3
Het interieur van de nieuwe Audi RS 3 is niet minder indrukwekkend. Het dashboard is gericht op de bestuurder en alle belangrijke bedieningselementen zijn gemakkelijk te bereiken. De standaard sportstoelen zijn comfortabel en bieden uitstekende ondersteuning tijdens het rijden op hoge snelheid. Het gebruik van hoogwaardige materialen, zoals leer en aluminium, geeft het interieur een luxueuze uitstraling.
Sterke en zwakke punten
Sterke punten:
- Prestaties: De Audi RS 3 is een van de snelste auto’s in zijn klasse. Met een vermogen van 400 pk en een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 3,8 seconden, kan deze auto de concurrentie aan met andere high-performance auto’s.
- Quattro vierwielaandrijving: Het quattro-systeem van Audi is al lang een sterk punt van het merk en ook bij de RS 3 is het systeem weer uitstekend. Het zorgt voor uitstekende grip op de weg, vooral op natte en gladde oppervlakken, waardoor de auto veiliger en gemakkelijker te besturen is.
- Rijervaring: De rijervaring van de Audi RS 3 is ongeëvenaard. De auto is responsief, wendbaar en biedt uitstekende feedback aan de bestuurder, waardoor het rijden in deze auto een genot is.
Zwakke punten:
- Brandstofverbruik: Het brandstofverbruik van de Audi RS 3 is niet erg efficiënt en kan duur zijn voor eigenaren die veel rijden. Het gemiddeld brandstofverbruik is ongeveer 9,0 liter per 100 km.
- Prijs: De Audi RS 3 is een high-performance auto en heeft daarom een premium prijskaartje. Dit kan een nadeel zijn voor kopers die op zoek zijn naar een meer betaalbare optie.
- Ruimte: Met de sedan en de hatchback van de RS 3 kan de achterbank en bagageruimte beperkt zijn in vergelijking met andere auto’s in dezelfde klasse. Dit kan een nadeel zijn voor bestuurders die op zoek zijn naar meer ruimte en functionaliteit.
Specificaties
Motorisering
De Audi RS 3 wordt aangedreven door een 2,5-liter TFSI vijfcilinder turbomotor die maar liefst 400 pk levert en een koppel van 500 Nm genereert. De motor is gekoppeld aan een zeventraps S Tronic automaat met dubbele koppeling en drijft alle vier de wielen aan. Met launch control kan de RS 3 een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden doen en heeft een begrensde topsnelheid van 250 km/u (optioneel te verhogen tot 280 km/u). Om de rijdynamiek verder te verbeteren is de RS 3 voorzien van een RS sportonderstel en kan optioneel nog gekozen worden voor het RS dynamic package plus en keramische remmen.
Afmetingen
Hieronder vind je de afmetingen van de RS 3 Sportback:
- Lengte: 4,351 meter
- Breedte: 1,816 meter
- Hoogte: 1,438 meter
- Bagageruimte: 282/1104 liter
Hieronder vind je de afmetingen van de RS 3 Sedan:
- Lengte: 4,504 meter
- Breedte: 1,816 meter
- Hoogte: 1,415 meter
- Bagageruimte: 321 liter
Veiligheid
De Audi RS 3 beschikt over een uitgebreid pakket aan veiligheidsvoorzieningen om zowel de bestuurder als passagiers te beschermen. Enkele belangrijke veiligheidskenmerken zijn bijvoorbeeld de Adaptieve cruise control, Audi Pre Sense Front sensoren, Lane Departure Warning, achteruitrijcamera en Park assist.
Naast deze voorzieningen beschikt de RS 3 ook over standaard veiligheidsuitrusting zoals airbags, elektronische stabiliteitscontrole en ABS. Bovendien heeft de Audi A3 in 2021 de maximale score van vijf sterren behaald in de Euro NCAP crashtests, wat de veiligheid van de auto verder bevestigt.
Varianten
De Audi RS 3 is beschikbaar in twee carrosserievarianten: de 5-deurs Sportback en de 4-deurs Limousine. Beide varianten zijn uitgerust met dezelfde 2,5-liter vijfcilinder TFSI-motor en hebben dezelfde specificaties. Het belangrijkste verschil tussen de twee is het uiterlijk en de praktische bruikbaarheid.
Prijs
De Audi RS 3 is een premium performance auto en heeft dan ook een stevig prijskaartje. De vanafprijs van de 5-deurs Sportback bedraagt € 92.607, terwijl de 4-deurs Limousine verkrijgbaar is vanaf € 93.255. Dit is meer dan de helft van de prijs van een nieuwe Audi RS 7. Daarnaast zijn er nog diverse opties en pakketten beschikbaar, waardoor de prijs verder kan oplopen. De prijzen van occasions lopen ver uit één door de kilometerstand en welke extra’s de eerste eigenaar heeft toegevoegd.
Alternatieve modellen
Audi heeft met de RS 3 Sedan een voertuig ontworpen dat een combinatie biedt van praktisch gebruik voor dagelijks gebruik en race-waardigheid. Andere autofabrikanten, zoals Mercedes-Benz en BMW, hebben ook geprobeerd deze combinatie te bieden, maar er is momenteel geen directe concurrent in de vorm van een vierdeurs compacte sedan.
De Mercedes A-Klasse, bijvoorbeeld, heeft wel een krachtige AMG A 45-variant met 387 pk en zelfs de A 45 S met 421 pk, maar het krachtigste model in de notchback-versie, de Mercedes A 35 AMG, heeft slechts 306 pk en kost ongeveer 51.000 euro. De BMW M235i Gran Coupé, die ongeveer 56.000 euro kost, is mogelijk de meest geschikte alternatief qua carrosserie, maar met een motor van slechts 306 pk, is het aanzienlijk minder krachtig dan de RS 3 Sedan.
De BMW M240i Coupé is misschien wel de felste concurrent met een motor van 374 pk, maar het is slechts een tweedeurs auto. Kortom, als je op zoek bent naar een vierdeurs compacte sedan met ongeveer 400 pk, is de Audi RS 3 momenteel de enige optie.
Afbeeldingen afkomstige van: Audi Mediacenter