Dit is hoe je flink kan besparen op het importeren van een auto

Belangrijkste punten

  • Voordelen van auto-import: Importeren is aantrekkelijk voor modellen die in Nederland niet beschikbaar zijn of vanwege goede deals in het buitenland.
  • Belang van de BPM: De BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) kan een aanzienlijke kostenpost zijn bij import.
  • Besparen met rest-BPM: Bij het importeren van een tweedehands auto kun je besparen door gebruik te maken van de rest-BPM, de afschrijving van de oorspronkelijke BPM.
  • Factoren die rest-BPM beïnvloeden: De leeftijd van de auto, de kilometerstand en de uitstoot bepalen de hoogte van de rest-BPM; hoe ouder de auto, hoe lager de BPM-kosten.

Inhoudsopgave

Het importeren van een auto klinkt voor veel mensen aantrekkelijk, vooral als je op zoek bent naar een model dat in Nederland niet verkrijgbaar is of als je in het buitenland een goede deal hebt gevonden. Toch komt er meer bij kijken dan alleen de aankoopprijs. Vooral de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) kan een flinke kostenpost zijn. Maar met de juiste kennis en wat slim rekenwerk kun je die kosten aanzienlijk verlagen. In dit artikel ontdek je hoe je dat aanpakt en waar je op kunt letten om te besparen.

Rest-BPM is jouw sleutel tot besparen

Als je een tweedehands auto vanuit het buitenland importeert, kun je besparen door gebruik te maken van de rest-BPM. Dit is eigenlijk de afschrijving van de oorspronkelijke BPM, die afhangt van hoe oud de auto is, hoeveel kilometers hij heeft gereden en de uitstoot die hij genereert. Hoe ouder de auto, hoe lager de rest-BPM. Dit betekent dat je niet de volledige BPM hoeft te betalen zoals bij een nieuwe auto, maar alleen over de huidige waarde van de auto. Dit kan flink schelen. Veel mensen laten hier geld liggen omdat ze de rest-BPM niet goed berekenen of niet weten hoe ze het moeten aanpakken. Door dit goed uit te zoeken en eventueel met de Belastingdienst te onderhandelen, kun je al snel honderden of zelfs duizenden euro’s besparen op de invoerkosten van de auto.

Zo bereken je de rest-BPM zelf

De rest BPM berekenen klinkt misschien lastig, maar als je weet welke stappen je moet volgen, valt het mee. Eerst moet je de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto achterhalen. Dat is de prijs waarvoor de auto destijds nieuw in Nederland werd verkocht. Vervolgens kijk je naar de afschrijving, gebaseerd op de leeftijd, kilometerstand en de staat van de auto. Hoe ouder de auto, hoe hoger de afschrijving, en hoe lager de rest-BPM. Dit kun je zelf doen door gebruik te maken van online BPM-calculators of de officiële BPM-tabel van de Belastingdienst. Als je zeker wilt zijn dat je het maximale bespaart, kan het verstandig zijn een specialist in te schakelen. Die kan niet alleen de berekening voor je doen, maar ook helpen bij het overleg met de Belastingdienst om ervoor te zorgen dat je niet meer betaalt dan nodig.

pexels bylukemiller 27972291

Meer manieren om te besparen bij het importeren van een auto

Naast het berekenen van de rest-BPM kun je ook besparen op kosten die je misschien minder snel ziet aankomen, zoals transport- en keuringkosten. Kijk goed rond naar de voordeligste opties voor het vervoeren van de auto naar Nederland en zorg ervoor dat je weet wat er nodig is om de auto door de keuring te krijgen. Soms moet je de auto aanpassen aan de Nederlandse regels, en dat kan aardig in de papieren lopen als je dit niet van tevoren incalculeert.

Foto van Hugo van Duin
Hugo van Duin
Hoofd redacteur bij Prestige Automotive
Deel dit bericht:

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en reviews van Prestige Automotive.

Deze website maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies om de optimale gebruikerservaring te bieden.