De Iconische classic Porsche 911 Targa

Belangrijkste punten

  • Unieke Targa dakconstructie: De Targa-uitvoering combineert het plezier van open rijden met de veiligheid en stijfheid van een coupé dankzij het innovatieve dakontwerp, bestaande uit een rolbeugel, een verwijderbaar dakpaneel en een opvouwbare of vaste achterruit.
  • Verschillende generaties en modellen: De classic Porsche 911 Targa heeft door de jaren heen diverse generaties en updates gekend, zoals de F-serie en G-serie, waarbij elke generatie verbeteringen en veranderingen met zich meebracht op het gebied van design en technische specificaties.
  • Waarde en investeringspotentieel: Een goed onderhouden en originele classic Porsche 911 Targa is een waardevolle investering voor autoliefhebbers, aangezien de waarde van klassieke Porsches, waaronder de Targa-versie, aanzienlijk is gestegen.
  • Restauratie en onderhoud: Het is essentieel om te investeren in onderhoud en restauratie van een classic Porsche 911 Targa, om de waarde op lange termijn te verhogen en ervoor te zorgen dat de wagen blijft presteren op het hoogste niveau.

Inhoudsopgave

Een blik op de geschiedenis van de Porsche 911

De classic Porsche 911 Targa behoort ongetwijfeld tot de meest legendarische sportwagens ooit geproduceerd. Sinds de lancering in 1964 heeft deze prachtige auto een speciale plaats verworven in de harten van autoliefhebbers en verzamelaars over de hele wereld, dankzij het tijdloze ontwerp, indrukwekkende prestaties en uitstekende bouwkwaliteit.

Classic Porsche 911 Targa

Wat maakt de “Targa” uitvoering zo bijzonder?

De Targa uitvoering is een van de meest geliefde varianten van de Porsche 911. Het woord “Targa” is afgeleid van de beroemde Targa Florio, een openbare wegrace op het Italiaanse eiland Sicilië waar Porsche een indrukwekkende staat van dienst heeft opgebouwd. De Targa staat bekend om zijn unieke dakconstructie die zowel het plezier van open rijden als de veiligheid van een coupé biedt.

De aantrekkingskracht van de classic Porsche 911 Targa

In dit artikel nemen we je mee op een boeiende reis door de geschiedenis en ontwikkeling van de classic Porsche 911 Targa. We onderzoeken wat deze auto zo bijzonder maakt en waarom het nog steeds een favoriet is onder autoliefhebbers en verzamelaars. Bovendien bespreken we de waarde en het investeringspotentieel van deze unieke sportwagen en de rol die het speelt in de moderne autowereld.

Ontstaan van de Porsche 911 Targa

De oorsprong van het Targa concept

Het idee achter de Targa kwam tot stand in de jaren 60, als reactie op de toenemende veiligheidseisen voor open sportwagens. Porsche wilde een auto creëren die de opwinding van open rijden bood, maar tegelijkertijd de structurele stevigheid en veiligheid van een coupé behield. Het resultaat was de Targa, een innovatieve en slimme oplossing die het beste van twee werelden samenbracht.

Classic Porsche 911 Targa concept

De functie van het Targa dak

Het meest opvallende kenmerk van de Targa is het unieke dak, dat bestaat uit een solide rolbeugel (ook wel de Targa bar genoemd), een verwijderbaar dakpaneel aan de voorkant en een opvouwbare of vaste achterruit. Dit dakontwerp zorgt voor de open rijervaring van een cabriolet, maar biedt tegelijkertijd de veiligheid en stijfheid van een coupé. Daarnaast zorgt het voor een kenmerkend en herkenbaar uiterlijk dat Targa modellen direct identificeerbaar maakt.

Introductie van de 911 Targa en het lanceringsjaar

De Porsche 911 Targa werd voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt in september 1965. Bezoekers waren meteen onder de indruk van het vernieuwende ontwerp en de veelzijdigheid van de wagen. De productie van de 911 Targa ging van start in 1966, waardoor deze uitvoering een essentieel onderdeel werd van de 911 reeks en een blijvend succesverhaal voor Porsche.

Belangrijkste eigenschappen van de Classic Porsche 911 Targa

Unieke vormgeving en verschijning

De Classic Porsche 911 Targa valt onmiddellijk op door zijn kenmerkende Targa beugel, een robuuste rolbeugel vervaardigd uit roestvrij staal of aluminium, afhankelijk van het specifieke model. Deze beugel biedt niet alleen extra veiligheid, maar geeft de wagen tevens een stijlvol en onderscheidend uiterlijk.

Porsche 911 Targa vormgeving

Afneembaar dakpaneel en inklapbare achterruit

De Targa onderscheidt zich verder door het afneembare dakpaneel en de inklapbare of vaste achterruit. Het dakpaneel kan eenvoudig worden losgemaakt en opgeborgen, waardoor bestuurders kunnen genieten van een cabrioletgevoel. De inklapbare achterruit zorgt voor extra veelzijdigheid en een cabrio achtige ervaring, terwijl de vaste achterruit een meer gestroomlijnde look biedt.

Technische specificaties

Motor en rijprestaties

De classic Porsche 911 Targa is uitgerust met verschillende motortypes, afhankelijk van het bouwjaar en model. In de beginjaren werd de Targa geleverd met een luchtgekoelde zescilinder boxermotor, die varieerde in omvang en kracht. De prestaties van de Targa waren altijd indrukwekkend, met een mooie balans tussen vermogen, wegligging en rijcomfort.

Porsche 911 Targa rijprestaties

Ophanging en remsysteem

Porsche is beroemd om zijn uitstekende rijgedrag, en de 911 Targa vormt hierop geen uitzondering. De auto is voorzien van een geavanceerd veersysteem, dat zorgt voor uitmuntende rijeigenschappen, zowel op de racebaan als op de openbare weg. De remmen zijn van hoge kwaliteit en garanderen een uitstekende vertraging en controle.

Interieur en comfort

De classic Porsche 911 Targa is niet alleen een lust voor het oog, maar biedt ook een aangename en luxueuze rijervaring. Het interieur is afgewerkt met hoogwaardige materialen en een doordacht design. De zetels zorgen voor voldoende steun en comfort, terwijl het dashboard en de bedieningselementen ergonomisch zijn ontworpen voor een optimale rijervaring.

Classic Porsche 911 Targa interieur

Diverse generaties en modellen van de klassieke Porsche 911 Targa

Overzicht van de voornaamste generaties (F serie, G serie, enz.)

Doorheen de jaren heeft de classic Porsche 911 Targa verschillende generaties en updates gekend, zoals de F serie (1963-1973), G serie (1973-1989) en latere generaties. Elke generatie bracht verbeteringen en veranderingen met zich mee, zowel op het gebied van design als technische specificaties. Dit resulteerde in een constante evolutie van de Targa, waardoor het altijd geliefd en relevant bleef onder autoliefhebbers.

De klassieke Porsche 911 Targa in de moderne autowereld

Waarde en investeringspotentieel

De classic Porsche 911 Targa blijft een zeer begeerde auto onder autoliefhebbers en verzamelaars. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke stijging van de waarde van klassieke Porsches, waaronder de Targa versie. Een goed onderhouden en originele 911 Targa kan dus een waardevolle investering zijn voor autoliefhebbers.

Classic Porsche 911 Targa waarde

Restauratie en onderhoud van een klassieke Porsche 911 Targa

Als eigenaar van een classic Porsche 911 Targa is het essentieel om te investeren in onderhoud en restauratie. Dit kan de waarde van de auto op de lange termijn verhogen en ervoor zorgen dat de wagen blijft presteren op het hoogste niveau. Porsche mechanici en restaurateurs kunnen u helpen bij het onderhouden en restaureren van de auto naar zijn oorspronkelijke staat.

Hoeveel kost een Porsche Targa?

De kosten van een Porsche Targa kunnen variëren, afhankelijk van het specifieke model en de opties die u kiest. Als een algemene richtlijn kan een nieuwe Porsche 911 Targa 4 vanaf ongeveer 150.000 euro kosten, terwijl een 911 Targa 4S vanaf ongeveer 170.000 euro kan kosten. Let op, dit zijn geschatte prijzen en de werkelijke kosten kunnen variëren.

Wat is een Targa?

Een Targa is een specifiek type carrosserie voor een auto. Het is gedeeltelijk een cabriolet, met een afneembaar dak sectie en een vaste glazen achterruit. De term ‘Targa’ werd voor het eerst gebruikt door Porsche voor hun modellen 911 en 914.

Hoeveel Porsche 911 zijn er in Nederland?

Het exacte aantal Porsche 911s in Nederland is niet gemakkelijk te bepalen zonder recente registratiegegevens. Er zijn duizenden Porsche 911s in Nederland, maar een exact aantal zou een specifiek en recent onderzoek vereisen.

Wat is de goedkoopste Porsche 911?

De prijs van de goedkoopste nieuwe Porsche 911 kan variëren, afhankelijk van de specificaties en opties die u kiest. Over het algemeen kan de Porsche 911 Carrera, het instapmodel van de 911 reeks, vanaf ongeveer 120.000 euro kosten. Let op, dit zijn geschatte prijzen en de werkelijke kosten kunnen variëren. Voor een tweedehands Porsche 911 kunnen de prijzen aanzienlijk lager liggen, afhankelijk van de leeftijd, de kilometerstand en de staat van de auto.

Picture of Hugo van Duin
Hugo van Duin
Hoofd redacteur bij Prestige Automotive
Deel dit bericht:

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en reviews van Prestige Automotive.

Deze website maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies om de optimale gebruikerservaring te bieden.