Overzicht van de Porsche 911 Sport Classic
De Porsche 911 Sport Classic is een gelimiteerd model van Porsche en wordt beschouwd als een van de meest exclusieve en gewilde auto’s van dit merk. Het model is gebaseerd op de Porsche 911 Carrera S en heeft verschillende unieke kenmerken die het een uniek en onmiskenbaar karakter geven.
Het ontstaan van Porsche Exclusive Manufaktur (PEM)
PEM is een divisie van Porsche die zich richt op de productie van op maat gemaakte auto’s voor klanten met specifieke wensen en eisen. De divisie werd opgericht in 1983 onder de naam Porsche Sonderwunschprogramm en later hernoemd tot Porsche Exclusive. In 2017 kreeg het zijn huidige naam.
De 977 Sport Classic werd bedacht tijdens een barbecue
De Porsche 911 Sport Classic werd bedacht tijdens een barbecue, georganiseerd door een groep medewerkers van PEM. Het idee was om een gelimiteerde versie van de 911 Carrera S te produceren, uitgerust met de nieuwste en meest exclusieve maatwerkopties van Porsche Exclusive.
Het management
Het concept voor de auto werd goed ontvangen door het management van Porsche, en er werd besloten om het in productie te nemen. Het ontwerp van de Porsche 911 Sport Classic werd geleid door PEM, die verantwoordelijk was voor het ontwerpen en ontwikkelen van de unieke kenmerken van de auto.
Speciale productielijn
De Sport Classic werd geproduceerd in een speciale productielijn in de Porsche fabriek in Stuttgart Zuffenhausen. De productielijn was speciaal opgezet om de hoge mate van maatwerk en exclusiviteit van de auto te kunnen bieden.
Beperkte oplage
De Porsche 911 Sport Classic (997) werd geproduceerd in een zeer beperkte oplage van slechts 250 exemplaren en was daarmee een van de meest zeldzame Porsches die werd geproduceerd. Van de nieuwe Sport Classic (992) worden er 1.250 gebouwd, wat hem minder exclusief maakt dan de originele. Het unieke ontwerp van de auto, gecombineerd met de exclusieve maatwerkopties en het beperkte aantal geproduceerde exemplaren, maakt de Porsche 911 Sport Classic tot een zeer gewilde en waardevolle auto onder verzamelaars en liefhebbers van exclusieve sportwagens.
Rijden met de Porsche 911 Sport Classic
Het rijden met de Porsche 911 Sport Classic is een unieke ervaring die spreekt van echt vakmanschap. De auto is uitgerust met een 3,7 liter zescilindermotor die 550 pk levert en een topsnelheid van 315 km/uur kan halen. Het geluid van de motor is indrukwekkend en maakt het rijden in de auto nog opwindender.
Rijdersauto
De auto is voorzien van een handgeschakelde zeven versnellingsbak, waardoor de bestuurder de volledige controle heeft over het schakelen. Het is een pure rijdersauto die snel en responsief is en die een zeer directe besturing heeft. De Porsche 911 Sport Classic voelt erg stabiel en solide aan en biedt veel grip, zelfs bij hoge snelheden.
Onderstel
Het speciaal ontwikkelde adaptieve onderstel zorgt voor een uitstekend rijgedrag en maakt de auto geschikt voor zowel dagelijks gebruik als sportief rijden op de openbare weg of op het circuit. Het onderstel past zich automatisch aan de rijomstandigheden aan en biedt zowel comfort als sportiviteit. De maximale bodemvrijheid tussen grond en watergevoelige onderdelen (stalen vering) is 115 mm.
Ervaring
Het rijden met de Porsche 911 Sport Classic is een onvergetelijke ervaring die alleen kan worden begrepen door het zelf te ervaren. De auto is een eerbetoon aan het verleden van Porsche en laat zien hoe een moderne interpretatie van een klassieker eruit kan zien. De Porsche 911 Sport Classic is een van de meest exclusieve en gewilde auto’s ter wereld en de ervaring van het rijden met deze auto is uniek en opwindend.
De Sport Classic was schreeuwend duur
De Porsche 911 Sport Classic was een van de duurste 911 modellen ooit geproduceerd. Met een prijskaartje van meer dan 267.000 euro was het een exclusieve en luxe auto die alleen bereikbaar was voor de meest welgestelde autoliefhebbers. Maar voor degenen die het zich konden veroorloven, bood de Sport Classic een ongeëvenaarde rijervaring en een uniek design dat geen enkel ander 911 model kon evenaren.
De hoge prijs van de Porsche 911 Sport Classic was te wijten aan de uitgebreide lijst met maatwerkopties en exclusieve kenmerken die door PEM werden ontwikkeld en geproduceerd. Elk detail van de auto was ontworpen om de Sport Classic een unieke uitstraling en rijervaring te geven, van de speciale bodykit en lakkleur tot het exclusieve interieur en de unieke velgen.
De geschiedenis van de Porsche 911
De Porsche 911 is al meer dan 50 jaar een icoon in de autowereld. Het model werd in 1964 geïntroduceerd als opvolger van de Porsche 356, en sindsdien is het uitgegroeid tot een van de meest herkenbare sportwagens ter wereld.
De 911 heeft een aantal belangrijke ontwerpkenmerken die het model uniek maken. Zo heeft het een lange motorkap, korte overhangen en een naar achteren geplaatste cockpit, wat het een kenmerkend silhouet geeft. Ook heeft de 911 altijd een zescilinder boxermotor gehad, die achterin geplaatst is en via de achter- of vier wielen wordt aangedreven.
Gedurende de jaren heeft de 911 verschillende ontwikkelingen doorgemaakt, waarbij het model steeds verder werd verfijnd en verbeterd. Er zijn vele varianten van de 911 geproduceerd, elk met hun eigen unieke eigenschappen en prestaties. Een aantal van deze varianten, zoals de 911 Carrera RS 2.7 en de 911 Turbo, zijn uitgegroeid tot legendarische auto’s.
De Porsche 911 is niet alleen een populaire sportwagen onder autoliefhebbers, maar het heeft ook een succesvolle racegeschiedenis. De 911 heeft talloze races gewonnen, waaronder de 24 uur van Le Mans, en heeft ook in diverse rally’s en andere evenementen gereden.
Goudkleurige logo’s
Een van de opvallende kenmerken van de Porsche 911 Sport Classic zijn het goud kleurige logo’s die op de auto te vinden zijn. Dit is een eerbetoon aan de klassieke Porsche 911 modellen uit de jaren 60 en ’70, die ook vaak goud kleurige logo’s hadden.
Dit goud kleurige logo’s werden destijds gebruikt om aan te geven dat de auto voorzien was van een aantal extra opties of functies. Dit was een manier om de auto te onderscheiden van de standaardmodellen en om de eigenaar te laten zien dat hij een bijzondere auto had.
Bij de Porsche 911 Sport Classic zijn het goud kleurige logo’s echter niet alleen bedoeld als een manier om de auto te onderscheiden van andere modellen. Het is ook een knipoog naar het verleden en een manier om de rijke geschiedenis van de Porsche 911 te eren.
Bovendien ziet het goud kleurige logo er bijzonder stijlvol uit op de auto, en draagt het bij aan de algehele uitstraling van de Sport Classic. Het is dan ook geen verrassing dat veel Porsche liefhebbers en verzamelaars speciaal op zoek gaan naar modellen met dit goud kleurige logo’s.
Het interieur van de nieuwe Sport Classic Porsche
Het interieur van de nieuwe Porsche 911 Sport Classic is een waar kunstwerk. Het combineert moderne technologie met klassieke designelementen om een unieke en stijlvolle uitstraling te creëren.
Een van de meest opvallende kenmerken van het interieur is het gebruik van hoogwaardige materialen. Zo zijn de stoelen bekleed met zacht leder en is het dashboard voorzien van een analoge toerenteller en een combinatie van leder en Alcantara.
Het interieur van de Porsche 911 Sport Classic heeft ook tal van andere designelementen die de auto een stijlvolle uitstraling geven. Zo zijn de deurpanelen en het dashboard voorzien van contrasterende stiksels en zijn er goud kleurige accenten te vinden op diverse plekken in het interieur.
Maar het interieur van de Porsche 911 Sport Classic is niet alleen stijlvol, het is ook erg functioneel. Zo is het voorzien van de nieuwste technologieën, zoals een geavanceerd infotainmentsysteem en een grote touchscreen display dat gemakkelijk te bedienen is.
De nieuwe is minder krachtig gemaakt
Hoewel het motorblok van de nieuwe Porsche 911 Sport Classic terug getuned is, in vergelijking met zijn voorganger. Het blok van de nieuwe Sport Classic is met 30 pk en 150 nm terug getuned. Dit om ervoor te zorgen dat de handbak niet zou smelten door te veel koppel bij lage toeren.
De nieuwe Sport Classic is voorzien van een 3,7 liter zescilinder boxermotor die goed is voor 550 pk en een koppel van 600 Nm. Hiermee kan de auto in slechts 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en heeft het een topsnelheid van 315 km/u.
Maar de kracht van de nieuwe Sport Classic zit niet alleen in de cijfers. Het gaat ook om de manier waarop de auto presteert. Zo is de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zeven versnellingsbak die soepel schakelt en zorgt voor een directe respons op het gaspedaal.
Daarnaast heeft de nieuwe Sport Classic ook een geavanceerd onderstel dat is afgestemd op sportief rijgedrag. Het combineert een stevige, stabiele wegligging met voldoende comfort om ook lange ritten comfortabel te maken.
Porsche 911 Sport Classic twee keer zo duur
De Porsche 911 Sport Classic is niet alleen een exclusieve auto vanwege zijn beperkte oplage, maar ook vanwege zijn hoge prijs. Bij de lancering is vermeld dat de auto een verkoopprijs van maar liefst € 378.000,-. Dat is ruim twee keer zoveel als de basisprijs van de standaard Porsche 911 Carrera S.
Maar deze hoge prijs heeft wel een reden. De Porsche 911 Sport Classic is namelijk geen gewone 911. Het is een zeer exclusieve uitvoering die is ontworpen en gebouwd door Porsche Exclusive Manufaktur, de afdeling van Porsche dat zich bezighoudt met het ontwerpen en bouwen van zeer speciale auto’s.
Elke Sport Classic is speciaal geproduceerd en het productieproces is veel arbeidsintensiever dan dat van de reguliere Porsche modellen. Bovendien worden er alleen hoogwaardige materialen gebruikt, waardoor de kwaliteit van de auto zeer hoog was.
Door deze exclusiviteit en hoge kwaliteit is de Porsche 911 Sport Classic niet alleen een auto om in te rijden, maar ook een verzamelobject voor liefhebbers. Het is dan ook geen verrassing dat de auto al snel na de lancering volledig is uitverkocht en dat de prijzen op de tweedehandsmarkt snel zijn stegen.
Het verschil tussen deze twee auto’s
De nieuwe Porsche 911 Sport Classic is gebaseerd op de nieuwste generatie van de 911, de 992. In vergelijking met zijn voorganger, de oldtimer 997, heeft de nieuwe Sport Classic een aantal belangrijke verschillen.
Een van de meest opvallende verschillen is de motor. De 997 Sport Classic was uitgerust met een 3,8 liter zescilinder boxermotor met een vermogen van 408 pk. De nieuwe 992 Sport Classic daarentegen heeft een kleinere 3,7 liter zescilinder boxermotor die goed is voor 550 pk. Hierdoor kan de auto een topsnelheid van 315 km/u bereiken en accelereert hij van 0 naar 100 km/u in slechts 4,1 seconden.
Een ander verschil tussen de oude en nieuwe Sport Classic is het design. De nieuwe Sport Classic heeft nog steeds de herkenbare retro-styling, maar heeft ook moderne elementen, zoals full Led-koplampen en 21 inch lichtmetalen velgen. Het interieur van de nieuwe Sport Classic is ook aanzienlijk verbeterd, met hoogwaardige materialen en moderne technologie, zoals het Porsche Communication Management systeem en een geavanceerd audiosysteem.
Tot slot is er ook een verschil in prijs. De nieuwe Porsche 911 Sport Classic minder exclusieve dan zijn voorganger en wordt geproduceerd in een hogere oplage. Daardoor is de prijs van de nieuwe Sport Classic lager dan die van de 997 Sport Classic bij zijn lancering.
Wat is de Porsche 911 Sport Classic?
De Porsche 911 Sport Classic is een unieke, beperkte editie van de iconische Porsche 911 serie. Deze sportwagen combineert een klassiek ontwerp met moderne prestaties, en biedt bestuurders de kans om te ervaren hoe superieur ontwerp en techniek samenkomen.
Wat maakt de Porsche 911 Sport Classic uniek?
Wat de Porsche 911 Sport Classic uniek maakt, is de fusie van tijdloze Porsche esthetiek met moderne technologie en prestaties. Dit model heeft kenmerkende designelementen zoals een dubbele bult op de motorkap en Fuchs achtige wielen, en biedt tegelijkertijd het krachtige vermogen en de wendbaarheid waar de Porsche 911 bekend om staat.
Hoe presteert de Porsche 911 Sport Classic op de weg?
De Porsche 911 Sport Classic is ontworpen voor uitmuntendheid op de weg. Zijn vermogen, gecombineerd met het sportieve onderstel en het precieze stuurgedrag, zorgt voor een dynamische, responsieve rijervaring die echt Porsche waardig is.
Waar kan ik een Porsche 911 Sport Classic kopen?
De Porsche 911 Sport Classic is een gelimiteerde editie, waardoor deze niet altijd gemakkelijk te vinden is. Echter, we hebben goed nieuws. In onze indrukwekkende collectie hebben we verschillende modellen van de Porsche 911 Sport Classic die momenteel te koop staan. We nodigen je uit om te scrollen door onze collectie om deze iconische sportwagen te ontdekken.