Overzicht van de Porsche 911 turbo
De Porsche 911 Turbo is een sportwagen die sinds de jaren ’70 van de vorige eeuw geproduceerd wordt door de Duitse autofabrikant Porsche. De auto staat, sinds de eerste generatie, bekend om zijn opvallende ontwerp, krachtige prestaties en geavanceerde technologie. De 911 Turbo is de topversie van de Porsche 911-reeks en wordt vaak beschouwd als een van de meest iconische sportwagens ter wereld.
De Porsche 911 Turbo (992 de nieuwste generatie) werd in 2019 gelanceerd en is voorzien van een 3,7 liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s die 580 pk en 750 Nm koppel levert. Dit vermogen wordt via een achttraps PDK-transmissie naar alle vier de wielen gestuurd, waardoor de auto (met launch control) in slechts 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren en een topsnelheid van 320 km/u kan bereiken. Dit is sneller dan de meeste Porsche modellen zoals de Porsche 911 GT3.
Naast zijn indrukwekkende prestaties is de 911 Turbo ook uitgerust met tal van geavanceerde technologieën, zoals Porsche active aerodynamics, een geavanceerd onderstel met Porsche Active Suspension Management (PASM) en Porsche Torque Vectoring Plus, en een uitgebreid infotainmentsysteem met smartphone integratie.
In deze blog zullen we dieper ingaan op de technische specificaties, het design, het onderstel, de veiligheidsvoorzieningen en de sterke en zwakke punten van de Porsche 911 Turbo, evenals de varianten en prijzen. Bovendien zullen we enkele alternatieven onderzoeken voor degenen die geïnteresseerd zijn in een vergelijkbare sportwagen.
Rijbeleving
In eerste instantie staat de Porsche 911 Turbo bekend om zijn uitstekende rijprestaties en rijbeleving. De combinatie van zijn krachtige motor, geavanceerde ondersteltechnologieën en vierwielaandrijving zorgen voor een ongekend rijplezier. De 911 Turbo accelereert van 0 naar 100 km/u in minder dan 3 seconden, terwijl hij moeiteloos hoge snelheden kan bereiken.
Het interieur van de Porsche 911 Turbo biedt ook een uitstekende rijbeleving. De stoelen zijn comfortabel en bieden uitstekende ondersteuning, terwijl het dashboard en het stuurwiel allemaal zijn ontworpen met het oog op de bestuurder. Het Porsche Communication Management (PCM) systeem biedt intuïtieve bediening en connectiviteit, waardoor je tijdens het rijden altijd verbonden blijft.
Technische gegevens
Motor
De Porsche 911 Turbo is voorzien van een krachtige 3,7 liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s die 580 pk en 750 Nm koppel levert. De motor is gekoppeld aan een achttraps PDK-transmissie die zorgt voor snelle en soepele schakelovergangen. Bovendien heeft de motor een adaptief uitlaatsysteem dat zorgt voor een sportief geluid dat past bij het karakter van de auto.
Afmetingen
De Porsche 911 Turbo heeft een lengte van 4,535 meter, een breedte van 1,900 meter en een hoogte van 1,303 meter. De wielbasis bedraagt 2,450 meter. De auto heeft een kofferruimte van 132 liter, wat ruim voldoende is voor bagage voor een weekendje weg.
Capaciteiten
Dankzij de krachtige motor kan de Porsche 911 Turbo in slechts 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. De auto heeft een topsnelheid van 320 km/u en kan van 0 naar 200 km/u accelereren in slechts 9,3 seconden. De remmen zijn optioneel voorzien van geventileerde keramische schijven, wat zorgt voor uitstekende remprestaties.
Brandstofverbruik en uitstoot
Het gemiddelde brandstofverbruik van de Porsche 911 Turbo is 12,3 liter per 100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 271 g/km. Dit zijn redelijke cijfers gezien de prestaties van de auto.
Design van de Porsche 911 turbo
Interieur
Het interieur van de Porsche 911 Turbo is gericht op de bestuurder en straalt luxe uit. De zetels zijn bekleed met leder en bieden veel ondersteuning tijdens het rijden. De middenconsole is voorzien van een groot aanraakscherm met het Porsche Communication Management-systeem, waarmee de bestuurder de navigatie, audio en andere functies kan bedienen. De cockpit van de auto is ontworpen om de bestuurder in staat te stellen de auto volledig te beheersen en de prestaties van de auto te maximaliseren. Daarnaast is in het interieur automatische airconditioning geinstalleerd, hierdoor is het altijd de juiste termperatuur in de cabine.
Exterieur
Het exterieur van de Porsche 911 Turbo is ontworpen om aerodynamisch te zijn en tegelijkertijd een sportieve uitstraling te hebben. De auto heeft een lange, stroomlijnende motorkap en een korte achterkant. De LED-koplampen hebben een uniek design en zijn voorzien van het Porsche Dynamic Light System, dat de lichtbundel aanpast aan de rijomstandigheden. De auto heeft ook grote luchtinlaten aan de voorzijde en een grote spoiler aan de achterkant, die bijdragen aan de aerodynamische eigenschappen van de auto.
Over het algemeen heeft de Porsche 911 Turbo een tijdloos en sportief ontwerp, zowel van binnen als van buiten. De auto combineert luxe en prestaties op een manier die typerend is voor het merk Porsche.
Onderstel
Porsche Active Suspension Management (PASM)
PASM is een systeem dat de schokdempers van de Porsche 911 Turbo elektronisch aanpast. Door de schokdemperkracht per wiel actief en continu aan te passen aan het wegdek en de rijstijl, zorgt PASM voor een stabieler chassis en meer comfort bij dynamisch rijgedrag. Dit resulteert in een soepelere rit en verbeterde rijdynamiek.
PASM sportonderstel
De Porsche 911 Turbo modellen hebben als primeur de optie van een zeer krachtig sportonderstel, dat gepaard gaat met een 10 mm verlaagde carrosserie. Het sportonderstel is voorzien van stuggere veren, aangepaste stabilisatoren en een aangepaste afstelling van de PASM dempers. Dit resulteert in nog betere rijdynamiek zonder afbreuk te doen aan het rijcomfort.
Porsche Traction Management (PTM)
Porsche Traction Management is voortdurend verbeterd en geoptimaliseerd om de robuustheid en besturing te verbeteren. Het resultaat is een verhoogde nauwkeurigheid en belastbaarheid.
Porsche Torque Vectoring Plus
Porsche Torque Vectoring Plus verbetert de rijdynamiek en stabiliteit van de Porsche 911 Turbo. Het maakt gebruik van gecontroleerde remkracht op de achterwielen om de rijdynamiek te verbeteren. Bij een dynamische rijstijl wordt het achterwiel aan de binnenkant van de bocht lichtjes afgeremd wanneer de stuurinrichting wordt gedraaid. Dit resulteert in meer aandrijfkracht op het buitenste achterwiel, waardoor een extra draaimoment in de bocht mogelijk wordt gemaakt.
Porsche Stability Management (PSM)
Stability Management (PSM) is een automatisch regelsysteem dat de stabiliteit van de Porsche 911 Turbo verbetert in kritieke rijsituaties. Het systeem maakt gebruik van sensoren om de rijrichting, snelheid en dwarsversnelling te meten. Op basis hiervan berekent PSM de actuele bewegingsrichting en stuurt het gerichte remcommando’s naar de individuele wielen om de auto op koers te houden en te voorkomen dat deze van de gewenste lijn afwijkt.
Achterasbesturing
De achterasbesturing zorgt voor verbeterde prestaties en meer gebruiksgemak in de praktijk. Bij lage snelheden draait het systeem de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen, wat zorgt voor een verkorting van de wielbasis. Dit heeft voordelen in het dagelijks leven. Bij een sportieve rijstijl stuurt het systeem de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen bij hogere snelheden, wat ook bijdraagt aan de prestaties van de auto.
Liftsysteem vooras van de Porsche 911 turbo
Het liftsysteem op de vooras van de 911 Turbo is verder ontwikkeld om de bodemvrijheid aan de voorkant te vergroten. Dit gebeurt met 40 mm tot een snelheid van ongeveer 35 km/u. Als gevolg hiervan zijn hindernissen zoals stoepranden, hellingen en opritten naar garages geen uitdaging meer voor de sportieve rijder.
Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC)
PDCC is een geavanceerd stabilisatiesysteem dat zijwaartse bewegingen tegengaat. In bochten zal de auto minder overhellen. Door een continue en nauwkeurige verdeling van de kracht tussen de voor- en achterwielen, aangepast aan de rijmodus, wordt het rijgedrag geoptimaliseerd. Dit resulteert in betere rijdynamiek, meer neutraal rijgedrag en meer rijcomfort, ongeacht de snelheid.
Veiligheid
De veiligheidsfuncties van de Porsche 911 Turbo zijn talrijk en ontworpen om de bestuurder te ondersteunen tijdens het rijden. Zo beschikt de auto over sensoren aan de voorzijde die obstakels detecteren en de geïntegreerde Emergency Brake Assist kan waarschuwen of zelfs een noodstop in werking stellen. Nieuw is ook de Porsche innodrive, inclusief een adaptieve cruise control die handig is voor lange ritten en een display toont de actuele bandenspanning en temperatuur. Met WET Modus blijft de auto stabiel rijden, zelfs in slechte omstandigheden. De auto kan ook worden uitgerust met een achteruitrijcamera en parkeerhulp voor en achter. Al deze technologieën dragen bij aan de veiligheid van de Porsche 911 Turbo tijdens dagelijks gebruik.
Sterke en zwakke punten
De Porsche 911 Turbo is een indrukwekkende sportauto met veel sterke punten, maar er zijn ook enkele zwakke punten waar rekening mee moet worden gehouden.
Sterke punten:
- Prestaties: De 911 Turbo is een krachtige sportauto met uitstekende prestaties. De auto kan in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en heeft een topsnelheid van meer dan 320 km/u.
- Handling: De 911 Turbo heeft uitstekende handling eigenschappen dankzij geavanceerde ondersteltechnologieën en vierwielaandrijving.
- Design: Het design van de 911 Turbo is iconisch en tijdloos. Het is een van de meest herkenbare sportauto’s ter wereld.
- Veiligheid: Zoals eerder vermeld heeft de 911 Turbo verschillende veiligheidskenmerken die de bestuurder en passagiers beschermen.
- Prestigieuze merknaam: Porsche staat bekend om het produceren van kwalitatief hoogstaande sportauto’s en de 911 Turbo is daar een goed voorbeeld van. Het is een prestigieuze en begeerlijke auto.
Zwakke punten:
- Prijs: De 911 Turbo is een dure auto en daardoor niet voor iedereen betaalbaar.
- Brandstofverbruik: Vanwege de hoge prestaties van de auto is het brandstofverbruik relatief hoog, vooral in vergelijking met minder krachtige auto’s.
- Beperkte bagageruimte: De 911 Turbo heeft beperkte bagageruimte, waardoor het niet de beste keuze is voor lange reizen of het vervoeren van veel bagage.
- Geen handgeschakelde versnellingsbak: De 911 Turbo wordt alleen geleverd met een automatische versnellingsbak, wat een teleurstelling kan zijn voor puristen die de voorkeur geven aan handmatig schakelen.
- Hoge onderhoudskosten: De kosten voor het onderhoud en reparaties van een Porsche 911 Turbo kunnen hoog zijn, vooral als de auto buiten de garantieperiode valt.
Hoewel de Porsche 911 Turbo enkele zwakke punten heeft, wegen de sterke punten zwaarder en maken deze de auto een van de beste sportauto’s op de markt.
Varianten
De Porsche 911 Turbo is te verkrijgen in verschillende uitvoeringen met zowel de klassieke coupé als sportieve cabriolet uitvoering. De cabriolet heeft een elektrisch bedienbaar dak. Daarnaast is hij ook verkrijgbaar als Porsche 911 turbo s waardoor hij 70 pk meer heeft.
Het comfort van de bestuurder en passagiers is bij Porsche van groot belang, daarom is er veel aandacht besteed aan de standaarduitrusting van de Porsche 911 Turbo. Het voertuig beschikt over een 10,9 inch display in het middenconsole waarmee belangrijke functies van de auto bediend kunnen worden. Navigatie, smartphone-integratie en optionele apps zijn standaard inbegrepen. Verder is de Porsche 911 Turbo uitgerust met LED-koplampen, automatische klimaatregeling met twee zones en twee digitale displays achter het stuurwiel die de oude analoge displays vervangen.
Prijs
De Porsche 911 Turbo is zeker geen goedkope auto; het model heeft een behoorlijk prijskaartje. De coupé heeft een consumentenadviesprijs van 269.600 euro. De cabriolet is nog duurder, met een basisprijs van bijna 285.300 euro. En kan nog duurder gemaakt worden met opties als het sport chrono pakket.
Ook tweedehands modellen zijn vaak nauwelijks goedkoper, vooral als je op zoek bent naar een nieuwere generatie Turbo. Deze modellen kosten vaak meer dan 240.000 euro. Voor oudere Porsche 911 Turbo-modellen kun je terecht vanaf iets minder dan 110.000 euro.
Alternatieven
Hoewel de Porsche 911 Turbo een van de beste sportauto’s op de markt is, zijn er ook enkele andere auto’s die het overwegen waard zijn. Hieronder vind je een aantal alternatieven voor de Porsche 911 Turbo:
- Audi R8: De Audi R8 is een krachtige sportauto met een indrukwekkend design en uitstekende prestaties. Net als de 911 Turbo heeft de R8 vierwielaandrijving en geavanceerde ondersteltechnologieën.
- Nissan GT-R: De Nissan GT-R is een Japanse sportauto die bekend staat om zijn uitstekende prestaties en geavanceerde technologie. Net als de 911 Turbo heeft de GT-R vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak.
- McLaren 570S: De McLaren 570S is een luxe sportauto met een indrukwekkend design en uitstekende prestaties. Het heeft een achtcilinder motor en achterwielaandrijving.
- BMW M8: De BMW M8 is een krachtige sportauto met een krachtig design en uitstekende prestaties. Het heeft een achtcilinder motor en achterwielaandrijving.
- Mercedes-AMG GT: De Mercedes-AMG GT is een luxe sportauto met een indrukwekkend geluid en geweldige prestaties. Het heeft een achtcilinder motor en achterwielaandrijving.
Al deze auto’s hebben hun eigen unieke kenmerken en zijn het overwegen waard voor degenen die op zoek zijn naar een sportauto. Echter, de Porsche 911 Turbo blijft een van de meest begeerlijke sportauto’s op de markt vanwege zijn iconische design, uitstekende prestaties en geavanceerde technologieën.